پاورپوینت ،بازاریابی به سبک ایکیابا رویکرد تحلیل بازارهای مصرف جهانی

دسته بندي : بازاریابی » مطالعات موردی بازاریابی
مطالعه موردی برند IKEA
استراتژی تمایز در بازاریابی

براساس استراتژی عمومی مایکل پورتر (استراتژی‌های رهبری هزینه، تمایز و تمرکز) ایکیا یک استراتژی ترکیبی از این سه رویکرد اصلی را مدنظر قرار داد.

ایکیا برای رقابت با دو دسته رقیب اصلی در بازار (مبلمان زیبا، گران‌قیمت و باکیفیت بالا و مبلمان بی‌کیفیت و بدون طراحی زیبا) باید گوشه‌ای از بازار را هدف قرار می‌داد که کسی به آن توجهی نکرده بود. بنابراین اولین قدم تقسیم‌بندی بازار (Segmentation) و انتخاب بخش‌هایی جذاب از آن بود (Targeting).

این گروه مخاطب این‌گونه توصیف شدند: جوانان حدود ۲۰ تا ۳۵ سال، افراد مجرد یا متاهلی که درآمد بالایی ندارند، اما به‌روز و اهل مد و فشن هستند و می‌خواهند خانه‌شان به شکلی مدرن و زیبا طراحی شود. عاشق محصولات مدرن و نو هستند. از طرفی هم نمی‌خواستند مبلمان و لوازم‌خانه گران‌قیمتی بخرند که عمری باقی بماند و حمل‌ونقلش هم سخت باشد.

براساس ویژگی‌های این گروه از مخاطبان محصولات ایکیا تعریف و طراحی شد: مبلمانی کاربردی و ساده با طرح‌های فشن و به‌روز با قیمتی قابل قبول. ایکیا سراغ تامین‌کننده‌های زیادی رفت تا به‌واسطه رقابت میان آنها‌ بتواند قیمت تمام شده را پایین‌تر ببرد. از چوب‌های گران‌قیمت فقط در قسمت‌های مهم استفاده کرد. میزها و مبل‌ها قابلیت سرهم‌کردن داشتند. هزینه اسمبل‌کردن کم شد. مشتری به راحتی آنها را در یک بسته می توانست حمل کند. لازم نبود برای حمل‌ونقل کامیون بگیرد و با تاکسی هم می‌توانست آنها را جابه‌جا کند. پس هزینه حمل‌ونقل هم‌ کم شد. ضمن اینکه لذت سرهم‌کردن و خلق مبلمان و وسایل خانه به خود مشتری داده شد. آنها حس می‌کردند خودشان خانه‌شان را طراحی کرده‌اند.

برای انتخاب مبلمان هم ایکیا کار بسیار جالبی کرد. مشتریان همه لوازم را چیدمان شده در یک فضای واقعی خانه در فروشگاه‌های ایکیا مشاهده می‌کردند و دیگر لازم نبود حتما طراح داخلی باشند یا هزینه یک مشاور طراحی را بدهند. همان‌جا می‌توانستند ترکیب‌بندی و هارمونی وسایل و رنگ‌ها را انتخاب کنند.

و این‌گونه مرحله جایگاه‌سازی (Positioning) برند ایکیا رقم خورد؛ یک برند با استراتژی رهبری هزینه و ارائه «قیمت قابل قبول» (در مقایسه با رقبای گران) اما تمرکز روی نقاط تمایزی مثل «طراحی ساده و کاربردی» و «تجربه منحصربه فرد از خرید».

ایکیا با انتخابی درست از گوشه یک بازار- و نه همه بازار خرده فروشی یا مبلمان خانگی- و با خلق یک مفهوم و معنای جذاب در قالب هویت برند ایکیا- و نه صرفا تولید یک محصول- جایگاه محکم و خاصی برای خود ساخت. یک جایگاه منحصربه‌فرد که دیگر هیچ برندی نتوانست وارد محدوده آن شود و در واقع در میان اقیانوس قرمزی از رقبا و محصولات مشابه برای خود یک اقیانوس آبی خاص خود خلق کرد که هنوز هیچ برندی نتوانسته شبیه او شود.



مطالعه موردی ایکیا و شیوه ورود و جایگاه‌سازی‌اش در بازار (و برندهای دیگری که در بازارهایی دیگر با همین شیوه جایگاه‌سازی کرده‌اند) یکی از بهترین آموزه‌های تدوین و پیاده‌سازی استراتژی‌های برند و بازاریابی در بازارهای شلوغ- مثل بازار ایران- است.

بسیاری از شرکت‌ها و برندهای ایرانی در بسیاری از بازارها هنوز از همان اصول و شیوه‌های قدیمی راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار پیروی می‌کنند و صرف تولید یک محصول یا خدمت و فروش از طریق کانال‌های مرسوم توزیع همه استراتژی بازاریابی و برندسازی آنهاست.

کمتر برندی را می‌بینیم که به مفهوم انتخاب مخاطبان هدف و جایگاه‌سازی بر مبنای یک مزیت رقابتی یا ارزش پیشنهادی پایدار و غیرقابل تقلید توجه عمیق و همه‌جانبه کرده باشد. بسیاری از مدیران و صاحبان کسب‌و‌کارها هنوز هم از مفاهیمی مثل استراتژی‌های رهبری هزینه، تمایز و تمرکز که از بنیادی‌ترین استراتژی‌های بازاریابی هستند آگاهی ندارند و شیوه‌های بخش‌بندی، هدف‌گذاری و جایگاه‌سازی (فرآیند STP) را به ساده‌ترین شکل ممکن هم پیاده‌سازی نمی‌کنند و متاسفانه عمده روش‌های بازاریابی به توزیع، تبلیغ و فروش هرچه بیشتر محصول ختم می‌شود و وقتی از آنها می‌پرسیم مخاطب شما چه کسانی هستند؟ با یک پاسخ تکراری «همه مردم» مواجه می‌شویم!

البته برندهایی هم داریم که با انتخاب درست مخاطبان هدف و طراحی و ارائه درست محصول یا خدمت متناسب با همان گروه مخاطب موفقیت‌های بزرگی- حتی در کوتاه‌مدت- به‌دست آورده‌اند. موضوع اصلی این است که با رقابتی و اشباع شدن بازار از محصولات و خدمات مشابه برای همه نوع مخاطبی برندهای جدید هیچ راه و استراتژی مناسبی ندارند، مگر اینکه براساس استراتژی‌های خلاقانه بازاریابی و برندسازی بخش‌هایی از بازار را مخاطب قرار بدهند که توجه کمتری به نیازها و دغدغه‌هایشان شده است. این بخش‌ها لزوما براساس ویژگی‌های جغرافیایی یا جمعیت‌شناختی کشف نمی‌شوند و بیشتر بر مبنای ویژگی‌های روان‌شناختی و رفتاری قابل شناسایی یا حتی خلق هستند.

امروزه مهم‌تر از ویژگی‌های جمعیت‌شناختی (مثل سن، جنسیت، سطح درآمد، تحصیلات و…) ویژگی‌های روان‌شناختی مخاطبان در شکل‌دهی نوع محصول یا خدمت و شیوه‌ بازاریابی و برندسازی اثر می‌گذارد. ویژگی‌هایی مثل عقاید و علایق، کلاس و طبقه اجتماعی، سبک زندگی، ارزش‌های فردی و … . بنابراین کمتر می‌توان با کاهش قیمت با فاصله اندکی و کیفیت یا طراحی کمی متفاوت از رقبا سهمی از مشتریان آنها گرفت.

این یعنی که دیگر نمی‌توان به همه بازار یک محصول یا خدمت مشابه را ارائه کرد (لااقل در بسیاری از کالاها و خدمات). باید بدانیم چه معنا و مفهومی را براساس ویژگی‌های روان‌شناختی چه گروهی از مخاطبان می‌توانیم به زندگی آن گروه خاص اضافه کنیم که یا رقیبی انجام نداده یا به‌خوبی انجام نداده است.


فهرست

تاکتیک ها و استراتژی های انتخاب بازار در ورود به بازارهای جهانی

مطالعه موردی آیکیا

تاریخچه شرکت

عملیات شرکت: تاکتیک ها و استراتژی

تولیدمحوربودن آیکیا

توسعه بین المللی

استراتژی بالابردن سود کل درایکیا

توسعه جهانی وچالش های ایکیا

بازار ایالات متحده امریکا

ماندگاری ایکیا دردشوارترین بازار دنیا

موردپژوهی ایکیا

تاسیس توسط جوان سوئدی

شناخت ومطالعه مصرف کنندگان درچین توسط ایکیا

رمزموفقیت ایکیا درچین

تحقیقات بازاردرایکیا

تبلیغات چالش برانگیز ایکیا

ارسال کاتالوگ به زبان کشورهای هدف

پیام ویژه ایکیا

سفارشی سازی مشتریان درایکیا

طراحی تجربه های مخصوص مشتریان درایکیا


کارآفرینی دیجیتالی به سبک آیکیا

پرتال‌های چند ملیتی

جامعه مشتریان بین المللی آیکیا

فروشگاه های آینده آیکیا

ظرفیت سلف اسکن آیکیا

برند شناسی ایکیا

ایکیا بزرگ ترین خرده فروشی مبلمان در جهان

مبلمان خوب در دسترس بیشترین گروه مشتریان قرار دهند

آیکیا فلسفه ى خود را در بازارهاى جهانى اقامه کرده است

تغییرات کارکردی آیکیا با ورود به آمریکا

داستان ایکیا: خانه مهم‌ترین مکان در جهان است

استراتژی تمایز در بازاریابی

احساس لذت مشتریان ایکیا

اهمیت جایگاه سازی برند ایکیا

ایکیا درمیان اقیانوس قرمز رقبا

استراتژی بازاریابی ایکیا یکی از بهترین آموزه‌های تدوین و پیاده‌سازی استراتژی‌های برند و بازاریابی

دیگر نمی‌توان به همه بازار یک محصول یا خدمت مشابه را ارائه کرد

چگونه ایکیااز رسانه های اجتماعی برای رسیدن به موفقیت بازاریابی استفاده می کند؟

ایکیاو هوش بازاریابی

شبکه های اجتماعی ایکیا

آیا ایکیا می‌تواند تجربه خدماتی خود را با فرهنگ هند وفق دهد؟

رشدچشمگیرمحصولات ایکیادرجهان

درجستجوی فرصت‌هایی، در بازارهای نوظهور

ارائه محصولاتی مشابه، با قیمت‌های یکسان

تطبیق دادن مدل‌ها و طراحی‌های خود با فرهنگ بومی

تطبیق‌پذیری طراحی معاصر سوئدی با خانه سنتی چینی

تجربه خدماتی ایکیا

فرصت کشف و شهود در فروشگاه ایکیا برای مشتریان

مشتریان وطرفداران ایکیا

سرمایه‌گذاری در نیروی‌کار و زمان

محول نمودن وظایفی خاص به مشتریان مشتاق

استراتژی «یک سایز، مناسب همه»

خرده فروشی در هند و استراتژی ایکیا

فرصت های عظیم خرده فروشی درهند

پتانسیل بسیاردرهند برای سرمایه کذاران درخرده فروشی

چالش های ایجادفروشگاه درهند

محدودیت های بازارهای هند

ایکیا پتانسیل عظیمی را در بازار هند مشاهده می‌کند

تلاش‌هایی برای درک معنی «خدمات» در بستر هندی

درک بهتر مصرف‌کنندگان هندی و سلایق‌ آن ها

یکی از مهمترین ابتکارهای عمل ایکیا، ایجاد مرکز توسعه محصول جدیدی در هند است

ویژگی‌های رفتاری مصرف‌کنندگان در خریدهای عمومی و روزمره‌

دغدغه بازاریابی ایکیا درهند

ایکیا، برندی به سادگی یک دنیا

ایکیا پرچمدارکسب وکار

مشتریان اصلی ایکیا

توسعه کسب وکار سبز

گشتی درایکیا؛ خلاقیت به سبک سوئدی ها

خلاقیت و صادرات: فرهنگ سوئدی ها

ایکیایکی از مطرح ترین الگوهای کسب و کار

داستان ایکیا؛ کبریت فروش میلیاردر

خود مونتاژی محصولات، از جمله ظرفیت های جالب و جذاب کسب و کار آیکیا

چرا کارمندان صادق و وفادار از مدیران خود ناراضی می شوند؟

خلاقیت در محصولات ایکیا

رازهای ایکیا

چشم انداز ایکیا

تحلیل سوات

بین المللی سازی آیکیا

تبلیغات برند معروف ایکیا

برند ایکیا چگونه توانست انقلابی در دکوراسیون منزل به وجود آورد؟

۱۲ خطای شناختی‌ که به فروش بیشتر کمک می‌کند

اثرایکیا؛ دلبستگی به آنچه خود خلق می‌کنیم

استراتژی های پایین نگه داشتن هزینه

طراحی کارآمد ایکیا

نمایشگاه های ایکیا


دسته بندی: بازاریابی » مطالعات موردی بازاریابی

تعداد مشاهده: 2423 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: ppt

حجم فایل:1,525 کیلوبایت

 قیمت: 46,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    دانلود فایل

  • محتوای فایل دانلودی:
    136اسلایدتخصصی



پاورپوینت مدیریت استراتژیک درشرکت سیرزبا رویکرد پیش بینی محیط و تحلیل رفتار مصرف کنندگان

ریچارد سیرز در سال ۱۸۹۳ مجموعه فروشگاه های زنجیره ای سیرز را تأسیس کرد. سیرز تا سال ۱۹۸۹ در عرصه خرده فروشی در آمریکا بی رقیب بود تا اینکه وال مارت جایگاه این برند را تصاحب کرد.

قیمت : 380,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت جامعه شناسی دربازاریابی با رویکرد شناخت وبخش بندی مشتریان دربازارهای داخلی و بین المللی

جامعه شناسی را می‌توان علمی دانست که به مطالعه تعامل انسان‌ها با یکدیگر می‌پردازد. در واقع زمانی که ما به مطالعه رفتار انسان‌ها (فردی و گروهی) با یکدیگر بپردازیم به جامعه شناسی می‌رسیم.

قیمت : 120,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت اتحادیه بریکس با نگاه به حمایت از کشورهای درحال توسعه و شفافیت در بازارجهانی

بریکس (به انگلیسی: BRICS ) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است. در ابتدا نام این گروه بریک نام داشت اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به بریکس تغییر نام یافت.

قیمت : 98,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت تحقیقات بازاریابی با رویکرد حل مشکلات مدیریتی و استراتژیک برندهای جهانی

مطالعه موردی مطالعه موردی (Case Study) یک روش پژوهش علمی است که به صورت باز، ژرف و جزئی‌نگر به مطالعه یک مورد خاص می‌پردازد. در دسته‌بندی انواع روش تحقیق علمی این روش یکی از انواع تحقیق توصیفی محسوب می‌شود.

قیمت : 140,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت مسأله یابی درسازمان ها با رویکرد بهبود مستمرو ماندگاری درعصر دیجیتال

برای حل یک مساله ابتدا باید تعیین شود که چه وضعیتی عامل وجود مساله است. بدین وسیله می توان مساله را دقیق تر شناخت و تعریف صحیحی برای آن ارائه کرد که خود بخش مهمی از فرآیند حل مساله و یکی از مهمترین مراحل حل مشکل است.

قیمت : 150,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت استراتژی مشتری نوازی دربرندهای بزرگ جهانی با رویکرد مدیریت تجربه مشتریان

یکی از اصلی ترین و مهم ترین مفاهم در حوزه کسب و کار، مدیریت تجربه مشتری است

قیمت : 180,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت.دیپلماسی اقتصادی ایران در بازار آ.سه آن با رویکرد منطقه گرایی هوشمند و توسعه پایدار

در حال حاضر آسه آن پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌آید که براساس برنامه ریزی های درون منطقه‌ای، پیش بینی شده است این بلوک اقتصادی تا سال ۲۰۳۰ به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

قیمت : 110,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت بخش بندی بازارهای هدف داخلی وبین المللی رمز موفقیت وماندگاری برندهای مطرح جهانی

بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار یکی از قدیمی‌ترین ترفندهای بازاریابی بیان شده در کتب و متون است. با گسترده‌تر شدنِ جمعیت و ترجیح مشتریان و دسترسی بیشتر به گزینه‌های رقابتی، بخش بندی بازار در هر کسب‌و‌کار یا طرح بازاریابی اهمیت زیادی یافته است.

قیمت : 85,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت.تحلیل محیط بازاریابی درشرکت آئودی با رویکرد روابط وفادارانه بلند مدت بامشتریان

فلسفه لوگوی چهار حلقه‌ای آئودی نیز جالب توجه است؛ این نماد در سال ۱۹۲۸ و بعد از ادغام چهار شرکت dkw ، واندر، هورش و آئودی پدید آمد که نشان از اتحاد این چهار شرکت داشت.

قیمت : 38,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت،بازاریابی و فروش در شرایط بحرانی .رازجهش شرکت های موفقی که مدیران کارآمدی دارند

. مشتریان رفتار خرید خود را با تغییر شرایط ( اقتصادی، اجتماعی، تورم، کرونا و... ) تغییر می دهند. در شرایط بحرانی ترس و تعویق در خرید گریبان گیر بسیاری از مشتریان است.

قیمت : 42,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت”تحلیل داده هادرکسب وکار،ابزاراستراتژیک مدیران امروزی برای اتخاذتصمیم های حیاتی”

امروزه شرکت های موفق به دنبال استفاده استراتژیک از داده همسو با کسب و کار خود می باشند . داشتن یک استراتژی داده که روح خود را از استراتژی کسب و کار می گیرد ، یکی از الزامات اولیه و حیاتی جهت نیل به موفقیت پایدار در عصر حاضر است

قیمت : 120,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت،بازاریابی به سبک جنرال الکتریک با رویکرد تحلیل تجاری کسب وکارها

جنرال الکتریک با یک جمله تعریف می شود : ارزش ها همه چیز است . این دیدگاه بود که شرکت جنرال الکتریک را سالهای سال متمایز و منحصر به فرد ساخت و کلید موفقیت جنرال الکتریک محسوب می شود . این چیزیست که فراتر از کلمات و توصیفات محسوب می شود

قیمت : 58,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت.تحقیقات بازاریابی درکمپانی فولکس واگن بارویکرد مدیریت ارتباط با مشتریان جهانی

فولکس واگن حالا در جایگاه سومین خودروساز بزرگ دنیا ایستاده است. با توجه به فهرست فوربس شامل ۵۰۰ شرکت بزرگ جهان در سال ۲۰۱۳، فولکس واگن دومین سهم از بازار اروپا را به خود اختصاص داده و نهمین شرکت بزرگ خودروساز در دنیا است.

قیمت : 65,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک، کلید موفقیت در برندهای مطرح جهانی

سرعت سریع جهانی شدن کسب و کار نتایجی در ظهور یک رشته جدید، مدیریت استراتژیک جهانی که ترکیبی از مدیریت استراتژیک و کسب و کار جهانی است، داشته است. مدیریت استراتژیک عبارت است از شناسایی و عکس العمل به فرصت ها و تهدیدات در محیط

قیمت : 98,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت ،بازاریابی به سبک شیائومی بارویکردشناخت بازارومدیریت ذائقه مشتریان

شیائومی به معنی Little Rice یا «برنج کوچک» است. این نام الهام گرفته شده از یکی از مفاهیم آیین بودا است. این شرکت به دلیل اینکه قصد داشته از صفر و با تولید خرده محصولات به رقابت با بزرگترین تولیدکنندگان دنیا بپردازد، این نام را برای خود انتخاب کرده است.

قیمت : 36,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت ،بازاریابی به سبک ایکیابا رویکرد تحلیل بازارهای مصرف جهانی

فروشگاههاى آیکیا ، مشتریان را به صورتى فعال درگیر فرآیند خرید مى کنند. مشتریان مى توانند لوازم را لمس کرده و آن را بردارند ، باز کنند ، روى آن نشسته و یا دراز بکشند.

قیمت : 46,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت،بازاریابی صنعتی،تحلیل بازاربه سبک مدیران هوشمندورمزموفقیت کسب وکارهاهای بزرگ ومتوسط

بازاریابی صنعتی که از آن تحت عنوان b2b marketing هم نام‌برده می‌شود، شامل فروش محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر می‌شود.

قیمت : 45,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت،گردشگری سلامت و رویکردی نوین در استفاده ازدیجیتال مارکتینگ

گردشگری سلامت شامل افراد و گروههایی هست که برای استفاده از تغییر آب وهوا (با هدف پزشکی ودرمانی)، استفاده از آبهای معدنی، گذراندن دوران نقاهت، معالجه ونظایر آن اقدام به مسافرت میکنند.

قیمت : 55,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت،کارآفرینی درورزش، رمز موفقیت کارآفرینان اجتماعی دربازارهای جهانی

فرایند کارآفرینی در ورزش دربردارنده‌ فعالیت‌های کارآفرینی اجتماعی و نوآوری اجتماعی است که در زمینه‌ ورزشی انجام می‌شوند.

قیمت : 38,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت”کاربرداینترنت اشیاءدربهداشت و درمان با رویکرد امنیت و بهبود زندگی بیماران”

امروزه تعداد زیادی از بیماران وجود دارند که در خانه تحت درمان قرار می گیرند. زمان هایی وجود دارد که این افراد ممکن است وارد یک وضعیت بحرانی شده و نیاز به کمک داشته باشند. 

قیمت : 42,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل