پاورپوینت،استراتژی هوش تجاری ونقش آن درتحلیل رفتار مشتریان وتوسعه کسب وکارها

دسته بندي : انسانی » اقتصاد
هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری «Business Intelligence» به دانشی گفته می شود، که حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات یک شرکت یا سازمان است. هوش تجاری یا هوش کسب و کار که به اختصار BI خوانده می شود، با کمک داده های موجود درباره عملکرد بخش های مختلف یک شرکت، خرید و فروش ها و همچنین کاربران یا مشتری ها و دیگر عوامل تاثیر گذار بر روند کار شرکت، اطلاعات ارزشمند و قابل فهمی ارائه می دهد، که بخش مدیریت را در تصمیم گیری های بزرگ و استراتژیک یاری می کند. همچنین برای بهتر شدن شرایط موجود و بازگشت سریعتر سرمایه، راهکارهایی را پیشنهاد می دهد و نقص های احتمالی را نیز مشخص می کند.

در تعریف ساده تر باید در مورد هوش تجاری گفت: که یک مشاور به تمام معنا برای کسب و کارها است، که با کمک ارقام واقعی، میزان سود در گذشته، حال و آینده را مشخص می کند و راهکارهای ارزشمندی پیشنهاد می دهد، تا سود مجموعه به بیشترین نرخ بازدهی برسد.

هوش تجاری از فناوری، نرم افزارها و الگوریتم های بسیار پیشرفته، برای تجزیه و تحلیل داده ها و در نهایت تبدیل این اطلاعات به گزارش های قابل فهم و مقایسه برای انسان استفاده می کند. این فرایند شامل دانشی فراگیر از تمام عواملی می شود که بر یک سازمان تاثیر دارد، عواملی مثل: رفتار و میزان مشتری ها، رقبا، عملیات داخل سازمان، محیط و شرایط اقتصادی و مواردی از این دست.

هوش تجاری چند مرحله را شامل می شود که طی آنها اطلاعات اولیه شرکت دسته بندی و جمع آوری می شوند. پس از تجزیه و تحلیل شدن اطلاعات و بررسی های لازم به صورت داده های خلاصه شده و مفید، در قالب متن و عدد، نمودار، جدول و یا اشکال دیگر گزارش داده می شود. در این فرایند، تمام داده های شرکت در بازه های زمانی مختلف گردآوری و با هم مقایسه می شود. در نهایت پیش بینی هایی برای بهبود بازدهی شرکت در آینده صورت می گیرد.

مدیران با کمک چنین داده هایی می توانند، استراتژی آینده خود را مشخص کنند، شرکا و مشتریان را برای ادامه همکاری توجیه و ترغیب کنند، یا آنکه رقبا را از سر راه بردارند.



هوش تجاری چیست؟


تاریخچه هوش تجاری

استفاده از هوش تجاری یا هوش کسب و کار، علم جدیدی نیست و نمونه اولیه آن به سالهای اولیه اختراع رایانه باز می گردد. هر چند در این سالها کامپیوتر ها به هوشمندی امروز نبودند، اما می توانستند در تجزیه و تحلیل داده ها کمک بزرگی انجام دهند.

هوش تجاری نخستین بار به صورت رسمی در سال ۱۹۸۹ توسط (هوارد درسنر از گروه گارتنر) معرفی شد. در آن زمان برای تعریف این عبارت اینگونه توضیح دادند که؛ هوش تجاری یک فلسفه مدیریتی و ابزاری برای کمک به سازمان ها است، که به کمک آن اطلاعات پالایش می شود و برای گرفتن تصمیمات مهم و کاربردی مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع:https://modireweb.com/
چرا هوش تجاری مهم است؟

اگرچه هوش تجاری شامل فرایند های پیچیده ای است، اما در مدت زمان کوتاهی می تواند آمار دقیقی از عملکرد شرکت ها ارائه دهد. از این رو مدیران برای اتخاذ تصمیمات بزرگ می توانند از این داده ها استفاده کنند. اگر یک شرکت بدون استفاده از هوش تجاری بخواهد میزان سوددهی و عملکردش در زمینه های مختلف را به صورت دستی بررسی کند. به چندین نیروی انسانی و مدت زمان زیادی نیاز دارد، تا چنین کاری انجام دهد.

البته آن‌هم فقط اطلاعات محدودی شامل میزان سود در سال گذشته، یا تعداد مشتری ها و مواردی اینچنین. در روش بررسی دستی شرکت ها به اطلاعات پیش پا افتاده ای دست می یابند که سود زیادی برایشان نخواهد داشت.

هوش تجاری همه فرایندهای مختلف از جمله میزان خرید و فروش، ساعت و تاریخ، عوامل محیطی و فرهنگی موثر، نقاط ضعف و قوت و ده ها مورد دیگر را مورد توجه قرار می دهد و در نهایت در گزارشی کامل به تفسیر این اطلاعات می پردازد. مثلا به یک شرکت می گوید که در چه روزهایی از سال یا در کدام ساعت ها، مشتری ها به خرید چه چیزهایی روی می آورند، یا اینکه مردم کدام ناحیه، محصول خاصی را بیشتر می پسندند، همچنین کدام محصول در شهر های خاصی طرفدار ندارد.

همه این داده ها به تیم مدیریت کمک می کند، تا تصمیم بگیرند روی کدام کالا ها در چه زمان هایی از سال و در کدام نواحی سرمایه گذاری کنند.

مزایای بالقوه هوش تجاری عبارتند از: سرعت بخشیدن و بهبود تصمیم گیری، بهبود فرآیندهای کسب و کار داخلی، افزایش بهره وری عملیاتی، افزایش درآمد، به دست آوردن گزینه های رقابتی بیشتر، یافتن مشکلات تجاری و بهبود روند بازار تجاری …

سیستم BI می تواند داده هایش را از داده های موجود در گذشته یا داده های در حال تولید تامین کند. این داده ها می توانند شامل اطلاعات قدیمی ذخیره شده در انبار داده ها و همچنین داده های جدید جمع آوری شده، از سیستم های منبع باشند.
هوش تجاری از چه ابزاری استفاده می کند؟

هوش تجاری شامل طیف گسترده ای از برنامه های تجزیه و تحلیل داده، از جمله: تجزیه و تحلیل اطلاعات، گزارش سازمانی، پردازش تجزیه و تحلیل به صورت آنلاین می شود.

این ابزارها بر پایه تکنولوژی «OLAP» که مخفف عبارت (On-Line Analytical Processing) است توسعه داده شده اند. در این فناوری می توان انواع داده ها را وارد سیستم کرد و از آن طرف مشخص کرد که داده ها بر چه اساسی طبقه بندی و چطور نمایش داده شوند.

برای مثال پس از وارد کردن اطلاعات یک فروشگاه زنجیره ای می شود مشخص کرد، داده ها در چنین دسته هایی طبقه بندی و آنالیز شوند؛ بر اساس زمان، مکان، بیشترین میزان فروش، محصولات پرفروش، محصولات کم سود و … همچنین می توان از سیستم BI درخواست ارائه آمار دقیق در قالب نمودار، متن، عدد، جدول و سایر گزینه ها را کرد.

برای طراحی نمودار های مختلف، از ابزار پیشرفته تجسم داده استفاده می شود. همچنین برنامه های BI از فرم های پیشرفته ای پشتیبانی کنند، که شامل داده کاوی، پیش بینی، استخراج متن از داده ها و آمارگیری می شود.

ابزار گزارش دهی می تواند شامل ابزار ساده مانند «SAP Crystal Reports» باشد، یا آنکه در بسته های ERP پیچیده مانند « SAP R / 3 و Oracle E-Business Suite» اقدام به ارائه گزارش شود.
نتایج؟

به لطف سیستم پیاده‌سازی شده برای هوش تجاری تعداد زیادی از اختلافات و معضلات عملیاتی آشکار شدند و بدین ترتیب می‌شد به درستی به حل آن‌ها پرداخت. برای مثال مقایسه تعداد ترکیبی نفر-ساعت مورد نیاز برای کار و ارائه خدمات با میانگین کشوری نشان داد که مشکلی وجود دارد چون مقدار آن بسیار بیشتر از میانگین بود.

البته همیشه بین بهره‌وری و مراقبت از بیماران مناقشه‌ای وجود دارد که مجموعه باید از آن آگاه باشد؛ اما نهایتاً بهبود عملکردها سبب صرفه‌جویی در هزینه می‌شود و می‌توان از آن برای سرمایه‌گذاری در برنامه‌های سلامتی دیگر بهره برد که بیماران هم از آن سود ببرند.
هوش تجاری و تحلیل کسب و کار به بازگشت سرمایه منجر می‌شوند

هوش تجاری کلید پایش روندهای کسب و کاری، شناسایی رویدادهای مهم و رسیدن به تصویر کامل از اتفاقاتی است که در سازمان شما رخ می‌دهند و همه این‌ها به لطف جمع‌آوری داده‌ها است. بهینه‌سازی فرآیندها، افزایش بازدهی عملیاتی، خلق درآمدهای جدید و بهبود تصمیم‌گیری‌های شرکت مهم است.

ما در رقابتی‌ترین بازار کسب و کاری تاریخ قرار داریم. پیشرفت‌های فناوری و اقتصاد جهانی با هم ترکیب شده‌اند تا فشار این رقابت را افزایش دهند و در آن شرکت‌های ضعیف‌تر بلعیده شده و یا با شکست مواجه می‌شوند.

با در نظر گرفتن مطالب بیان شده شرکت شما نمی‌تواند مخالف استفاده از ابزارهای هوش تجاری باشد. مخصوصاً وقتی که ما ۶ نمونه مطالعاتی را بررسی کردیم و بازگشت سرمایه باور نکردنی آن‌ها را نشان دادیم که حاصل استفاده از این ابزارها و مزایای زیاد تحلیل کسب و کار بود. بازگشت‌های سرمایه ناشی از هوش تجاری می‌تواند به شکل‌های مختلفی رخ دهد. باید بدانید که چه در ذهن مشتریان شما می‌گذرد، بهترین مشتریان آینده شما چه کسانی خواهند بود و اینکه چطور به بهترین شکل ممکن بتوانید به آن‌ها خدمت کنید. تمام این موارد را می‌توان با داده‌ها پاسخ داد که برای اینکار شما به ابزارهای هوش تجاری و تحلیل کسب و کار نیاز دارید. اما باید مراقب مسیر‌های اشتباه باشید و به خاطر داشته باشید که: ابزارهایی برای هوش تجاری وجود دارند که جزء بهترین‌ها هستند و باید از آن‌ها‌ آگاه باشید و ابزارهایی هم جزء بدترین‌ها هستند و باید از آن‌ها دوری کنید.

وقتی که شرکت شما مجبور است برای تهیه گزارش‌های داده‌ها به کارکنان داخلی یا خارجی تکیه داشته باشد، نمی‌توانید به چیزی که بیشترین نیاز را به آن دارید برسید؛ یعنی فرهنگ سازمانی مبتنی بر داده‌ها، که تصمیم‌گیری‌ها را با در نظر گرفتن شفاف واقعیت‌ها اعتبارسنجی می‌کند.
دسته بندی: انسانی » اقتصاد

تعداد مشاهده: 763 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 105

حجم فایل:966 کیلوبایت

 قیمت: 38,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    105اسلاید تخصصی



پاورپوینت،استراتژی هوش تجاری ونقش آن درتحلیل رفتار مشتریان وتوسعه کسب وکارها

هوش تجاری از فناوری، نرم افزارها و الگوریتم های بسیار پیشرفته، برای تجزیه و تحلیل داده ها و در نهایت تبدیل این اطلاعات به گزارش های قابل فهم و مقایسه برای انسان استفاده می کند.

قیمت : 38,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت،استراتژی بازاریابی مشتری محور با رویکرد ایجاد ارزش برای مشتریان هدف

بازاریابی عبارت است از یک استراتژی که توسط یک شرکت در جهت برقراری ارتباط با مشتری استفاده میشود. در حقیقت، عملیات بازاریابی موجب آگاهی بیشتر مشتری از ویژگیهای مختلف محصولات و به منظور جذب و جلب نظر وی به کالا یا خدمت نامبرده در بازار هدف میشود.

قیمت : 68,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت،استارتاپ های گردشگری،فرصت استراتژیک برای مدیران هوشمند وتوسعه پایدارکسب وکارها

استارت آپ یک کمپانی نوپا می‌باشد که برای یک مسئله راه حلی نوین را ارائه می‌دهد

قیمت : 35,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت،بازاریابی به سبک جنرال الکتریک با رویکرد تحلیل تجاری کسب وکارها

جنرال الکتریک با یک جمله تعریف می شود : ارزش ها همه چیز است . این دیدگاه بود که شرکت جنرال الکتریک را سالهای سال متمایز و منحصر به فرد ساخت و کلید موفقیت جنرال الکتریک محسوب می شود . این چیزیست که فراتر از کلمات و توصیفات محسوب می شود

قیمت : 58,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل

پاورپوینت،رفتارشناسی مشتریان کلید طلایی درک نیاز و ذائقه مشتریان دردستان مدیران عصر دیجیتال

برای کسب موفقیت در بازاریابی، بایستی علاوه بر علم بازرایابی با علوم روان شناسی و رفتار شناسی انسانی آشنا بود.

قیمت : 75,000 تومان

توضیحات بیشتر دریافت فایل